De eerste pagina die jouw bezoeker te zien krijgt na het intoetsen van een bepaald zoekwoord of na het klikken op een advertentie noemen we een landingspagina. Een landingspagina hoeft niet per se altijd de hoofdpagina (homepage) van je website te zijn. Het doel van een landingspagina kan zijn om verkopen of leads te genereren. Een goede landingspagina krijg je door continue verbeteringen door te voeren uit verzamelde data. Dit proces noemen we conversie optimalisatie (CRO).
Wat is het doel van een landingspagina?
Het primaire doel van een landingspagina is het gericht sturen en converteren van bezoekers naar specifieke acties. Dit kunnen verkopen van een product, aanvragen van een dienst, het inschrijven van een nieuwsbrief etc. zijn. Of het nu gaat over het verzamelen van contactinformatie of verkopen goed functionerende landingspagina’s dienen conversie te draaien.
Let op. Een landingspagina is niet per definitie een verkooppagina. Waar een verkooppagina specifiek gericht is op verkopen of inschrijvingen kan een landingspagina juist ook informatief en sturend zijn waardoor bezoekers verleid worden om naar een andere pagina op de website te gaan. Als je dus meerdere producten of diensten aanbiedt kan je een landingspagina gebruiken om bezoekers wegwijs te maken op jouw website. Je kan er ook voor kiezen om jouw verkooppagina een landingspagina te maken om zo de verkoop van een specifieke product(en) of dienst(en) te stimuleren.
Waar bestaat een goede landingspagina uit?
Een goede landingspagina is niet te ingewikkeld en heeft een duidelijk doel. Om dit specifieke doel te realiseren moet er ergens op de pagina een call-to-action (CTA) staan. Een goede landingspagina kan al zo simpel zijn als een titel, uitleg en CTA. Door het gedrag van je doelgroep en het doel van de pagina duidelijk te hebben kan je beginnen met het maken van de eerste versie van je landingspagina. Door veel te testen zorg je voor een continue optimalisatie van de conversie.
Bezoekers op je landingspagina
Een website is als een digitale etalage van jouw merk. Het is verleidelijk om websites te bouwen als kunstwerken waar een visuele aantrekking hoog op de prioriteitenlijst staan. Echter is je website er niet om bezoekers visueel te amuseren maar om conversie te realiseren. Je wilt dus meer leads of sales uit je website krijgen. Ondanks dat de uitstraling van je website een aantrekkingskracht heeft is het belangrijk om niet te vergeten dat de werking de sleutel tot conversie is. Het verkrijgen van relevante website bezoekers is dus van belang om jouw pagina te laten converteren.
Landingspagina gevonden laten worden door SEO
Het is dus cruciaal dat je landingspagina gevonden wordt. Als je dit op een organische manier (zonder kosten per bezoeker) wilt bereiken is een optimalisatie voor de zoekmachine (SEO) de oplossing. Door je landingspagina te optimaliseren zorg je ervoor dat Google bezoekers naar jouw pagina stuurt.
Landingspagina gevonden laten worden door een Google Ads campagne
Een andere manier om bezoekers op jouw landingspagina te krijgen is door middel van een Google Ads campagne. Met een Ads campagne kan je door middel van betaalde advertenties heel specifieke groepen naar jouw landingspagina trekken. Het is als een rode loper uitrollen voor potentiële klanten. In tegenstelling tot SEO betaal je voor Google Ads per bezoeker (per click) een bedrag voor iedereen die op jouw pagina via de advertentie terecht komt.
Andere manieren om bezoekers te krijgen
Naast Google zijn er een heleboel manieren om bezoekers te krijgen. Afhankelijk van de dienst, het product of de andere vorm van conversie die je wilt krijgen kun je afwegen welke strategie het beste voor jou zal werken.
Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om content op sociale media te maken. Met het maken van amuserende/informatieve content kun je jouw doelgroep boeien om een kijkje te nemen op jouw website. De pagina waar ze dan via jouw sociale media op terecht komen is je landingspagina.
Je kan natuurlijk ook gaan adverteren op sociale media. Denk hierbij aan TikTok Ads, Facebook Ads of Instagram Ads. Via deze manier kun je betaalde bezoekers doorverwijzen naar jouw website. Het is bij advertenties wel altijd belangrijk om je doelgroep door en door te kennen zodat je advertentie investering rendabel is.
Het optimaliseren van landingspagina’s. (CRO)
Het draait allemaal om conversies. Je kan heel veel bezoekers op je pagina krijgen maar dit betekent niet meteen succes. Of je nou mensen op jouw landingspagina krijgt door SEO, Google Ads of andere manieren, het is belangrijk om te zorgen dat deze bezoekers weten wat er van hen verwacht wordt op de landingspagina. Een landingspagina moet een duidelijk doel hebben. Of dat nou het verkopen van een product of het verkrijgen van contactgegevens is. Het fijn stemmen van deze landingspagina’s heet conversie optimalisatie.
Visuele optimalisatie
Je kan landingspagina’s op verschillende manieren optimaliseren om meer conversie te krijgen. De belangrijkste eerste stap is je doelgroep echt goed begrijpen en welke achterliggende motivatie deze doelgroep heeft. Het gebruik van pakkende knoppen, relevante afbeeldingen en overtuigende call-to-action knoppen is een goed manier om de aandacht van je doelgroep te krijgen en vast te houden. Wees wel op de hoogte dat te veel van dit soort knoppen en afbeeldingen afleidend kan werken. Het is dus belangrijk dat je je doelgroep door en door kent.
Technische optimalisatie
Naast de aandacht krijgen van je doelgroep is er ook technische optimalisatie vereist. Denk hierbij aan snelle laadtijden, responsief design voor alle formaten schermen of een goede gebruikerservaring. Zeker een snelle laadtijd is hier heel belangrijk. Gemiddeld gezien wacht een bezoeker maar een paar seconden voordat iets geladen is. Een trage laadtijd zorgt dus niet alleen voor een verminderde gebruikservaring maar ook tot een significant verlies van potentiële website bezoekers.
Ook het optimaliseren voor mobiele gebruikers is cruciaal. Meer dan de helft van alle Google-gebruikers doet dit vanaf de mobiele telefoon. Als je gebruik maakt van sociale media-advertenties ligt dit aantal zelfs nog veel hoger. Het is dus belangrijk dat een website er op de mobiele telefoon dus goed uitziet en ook nog eens goed werkt. Ervoor zorgen dat pagina’s op de mobiele telefoon goed werken heet responsive design. Soms worden er zelfs pagina’s gemaakt die specifiek voor mobiele telefoongebruikers zijn gedesignd. Dit type pagina’s heet AMP (Accelerated Mobile Pages).
Less is more
Je zult al snel geneigd zijn om je landingspagina vol te plakken met peilen, kortingen en andere manieren om je bezoeker maar over te laten gaan tot aankopen. Maar vaak schiet dit dan zijn doel voorbij. Hiermee bedoel ik te zeggen dat als we het hebben over landingspagina minder vaak meer is. Een goede landingspagina moet duidelijk zijn. Een boeiende titel, relevante inhoud en een overtuigende call-to-action. Door te veel op je landingspagina weer te geven kan je er juist voor zorgen dat je bezoeker niet meer weet wat er van hem verwacht wordt.
Het testen van landingspagina’s
Om je landingspagina goed te laten presteren is het belangrijk dat je zeker weet wat wel, en wat niet werkt. Een goede manier om erachter te komen wat werkt is door simpelweg te testen. Door verschillende versies te maken van je landingspagina en te kijken welke het beste presteert kun je de conversie optimaliseren. Dit testen met verschillende versies noem je A/B-testing. Je kan bijvoorbeeld ook variëren in call-to-action teksten, knop kleuren of afbeeldingen.
Om achter het gedrag te komen wat een bezoeker vertoond op een pagina kan je gebruik maken van heatmaps en scrollmaps. Deze meettechnieken laten je precies zien waar bezoekers op jouw website op klikken en waar ze heen scrollen. Door deze inzichten weet je precies waar je kan optimaliseren. Een andere manier om tot inzichten te komen over het gedrag van je website bezoekers is door gebruik te maken van formulieren. Zo’n formulier kan je bijvoorbeeld na 10 seconden in beeld laten springen. De respons op een formulier is wel minder dan de data die je uit heatmaps en scrollmaps verkrijgt.
Vertrouwen winnen van je doelgroep
Een van de belangrijkste aspecten om verkopen of contactgegevens te verkrijgen is het vertrouwen van je doelgroep. Door tijd te investeren in het gedrag en de denkwijze van je doelgroep te begrijpen kan je ervoor zorgen dat de effectiviteit van jouw landingspagina flink toeneemt. Begrijpt jouw doelgroep moeilijke vakjargon? Of moet je de tekst afstemmen op mensen die misschien nog niet zoveel van een bepaald onderwerp afweten? Allemaal zaken waar je rekening mee moet houden die wel van uiterst belang zijn.
Misschien wel een van de krachtigste manieren om vertrouwen te krijgen is het gebruik van testimonials. Een goed verbeeld van testimonials zijn Google-reviews. Door op je landingspagina reviews te plaatsen van tevreden klanten laat je aan website bezoekers zien dat je een te vertrouwen bedrijf bent. Het moedigt bezoekers aan dezelfde positieve ervaring te ervaren als ze ook bij jou klant worden. Door strategisch deze reviews in te zetten kan je ervoor zorgen om alle resterende twijfels weg te nemen bij je potentiële klanten.
Conclusie: Wat maakt een landingspagina nou een winstmachine?
Zoals je ondertussen weet is het maken van een landingspagina naar winstmachine een proces met een heleboel aspecten. Om het gemakkelijk voor je te maken hebben we dit hele artikel samengevat in zeven samenvattende punten.
- Landingspagina’s moeten een duidelijk doel hebben en bezoekers naar dit doel sturen.
- Om doel te bereiken is het cruciaal dat je de behoeftes en pijnpunten van jouw doelgroep door en door begrijpt.
- Zorg voor bezoekers. Dit kan via organische of betaalde marketingmethodes.
- Optimaliseer je pagina om gebruikersgemak te bevorderen.
- CRO is het geheime ingrediënt om jouw landingspagina te laten werken.
- Less is more. Maak je pagina niet te moeilijk maar juist kort, krachtig en vooral duidelijk.
- Vertrouwen vanuit je doelgroep is heel belangrijk.