Een goed zoekwoordenonderzoek is het halve werk.

Een zoekwoordenonderzoek, ook wel keywordonderzoek genoemd, is een onderzoek naar de zoektermen die jouw doelgroep gebruikt. Je komt door een zoekwoordenonderzoek dus achter het zoekgedrag van jouw doelgroep.

In het huidige digitale landschap is het nog nooit zo belangrijk geweest om een goed onderzoek uit te voeren. Zoekwoorden vormen de brug tussen je doelgroep en jouw website. Hoe meer content je maakt voor verschillende zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt, des te meer bezoekers er naar jouw website komen. Je bouwt dus eigenlijk meer bruggen waar bezoekers overheen kunnen lopen.

Maar hoe gaat een zoekwoordenonderzoek nu in zijn werk?

Identificeer je doelgroep.

Om in het thema van bruggen bouwen te blijven, is het belangrijk dat je weet voor wie je een brug aan het bouwen wilt. Je wilt immers mensen naar jouw website krijgen die bijdragen aan meer verkopen, contactgegevens of andere doeleinden die bijdragen aan jouw bedrijfsconcept. Je wilt dus kwalitatieve bezoekers hebben. Om tot dit type bezoekers te komen, moet je weten waar je doelgroep op zoekt. En je kunt pas onderzoeken waar een doelgroep op zoekt als je een specifieke doelgroep voor jezelf hebt gekozen.

“Hoe groter de doelgroep die je wilt bereiken, des te minder kans heb je om veel bezoekers te krijgen.”

Begrijp jouw doelgroep.

Nadat je een duidelijk beeld hebt gekregen van wie jouw doelgroep is, moet je gaan begrijpen waar die doelgroep naar zoekt. Stel je voor dat je een website hebt waar je chocolade verkoopt. Jouw doelgroep zoekt dan op zoekwoorden zoals “chocoladereep”, “handgemaakte chocolade” of “luxe chocoladebonbons”. Maar stel je voor dat je een chocoladewinkel hebt met als specialisatie suikervrije vegan chocoladekunstwerken op aanvraag. Dan wil je in eerste instantie alleen maar mensen die specifiek op zoek zijn naar die soort chocolade op je website hebben. Zo zie je dat het belangrijk is om jouw doelgroep door en door te kennen en te weten waar zij naar zoeken.

Start met het zoeken van relevante zoekwoorden.

Tegenwoordig zijn er een heleboel verschillende programma’s waarin je precies kunt zien op welke zoekwoorden wordt gezocht. Denk hierbij aan de Google Keyword Planner, SEMrush of Ahrefs. Hier kun je zien op welke zoekwoorden je concurrenten goed scoren en naar welke zoekwoorden wordt gezocht, maar waar nog niet veel content voor is gemaakt. Aan de hand van de factoren die voor jouw website van belang zijn, maak je een overzicht van relevante zoekopdrachten waarvoor je met jouw website content kunt maken om meer bezoekers te krijgen.

Verschillen tussen verschillende zoekwoorden.

Niet ieder zoekwoord heeft hetzelfde zoekvolume als het andere zoekwoord. We maken in zoekwoorden onderscheid tussen short-tail en long-tail keywords (lange of korte zoekwoorden). Een short-tail keyword bestaat meestal uit 1 of 2 zoekwoorden, zoals “chocolade” of “chocolade paashaas”. Een long-tail keyword bestaat uit meerdere woorden en maakt de zoekopdracht specifieker, zoals bijvoorbeeld “vegan suikervrije chocoladekunstwerken laten maken”. Short-tail keywords hebben meestal een hoger zoekvolume, omdat meer mensen op deze zoekwoorden zoeken. Long-tail keywords trekken daarentegen de meest specifieke websitebezoekers aan, omdat er maar een klein groepje mensen specifiek op zoek is naar dat specifieke zoekwoord. De kans dat iemand vanuit een long-tail keyword overgaat tot een bestelling is dus groter dan bij kortere keywords.

Verder is het belangrijk dat je kijkt naar de verzadigdheid van de zoekwoorden. Hebben er niet al te veel concurrenten content gemaakt over zoekwoorden? Het kiezen van long-tail keywords draagt dan ook bij aan het vinden van zoekwoorden die nog niet compleet verzadigd zijn qua content.

Gebruik synoniemen en variaties.

Mensen gebruiken verschillende termen om hetzelfde te zoeken. Door gebruik te maken van variaties vergroot je de kans om iedereen te bereiken die op zoek is naar jouw content.

Een zoekwoordenonderzoek is een voortdurend proces. Door nieuwe ontwikkelingen, trends of andere veranderingen in jouw vakgebied veranderen zoekwoorden voortdurend. Het is daarom belangrijk om je content relevant te houden door de nieuwste en meest relevante zoekwoorden bij te blijven houden. Meet welke content het beste presteert op jouw website.

Als je de stappen uit dit artikel volgt, heb je een goede basis om aan de slag te gaan met jouw eigen zoekwoordenonderzoek.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *